Thursday, October 21, 2010

Sajian Paling Kejam Di Dunia

IKIZUKURI (Japan):



Penyediaan: Setelah dipesan, Chef akan mangambil ikan segar yang masih hidup, disiang dan dipotong dalam keadaan yang masih bergerak-gerak. Setelah itu ia di sajikan kepada anda dalam keadaan yang masih menggelupur.

Ikizukuri, bererti 'disiapkan dalam keadaan hidup'. Untuk menyediakan makanan ini semestinya si Chef benar-benar hebat dalam mempersiapkan makanan yang ada, ia seharusnya boleh memotong-motong daging ikan tanpa membunuhnya!


ORTOLAN (France):



Burung Ortolan adalah burung yang panjangnya enam inci dan beratnya sekitar 2 ons. Warnanya hijau zaitun dan kuning, dengan sentuhan merah di sana sini, sangat cantik.

Penyajiannya: Burung ini ditangkap, matanya dibutakan dengan ditusuk, kemudian di beri makan paksa dalam sangkar yang sempit sampai tidak dapat bergerak, dan kerana makan dipaksa, badannya mengembang sampai dua atau empat kali ganda ukuran biasanya. Setelah dirasa cukup, burung ini akan diperamkan dalam Armagnac (jenis minuman keras)

Setelah itu, burung ini disajikan dengan dibakar, dan dimasukkan kedalam mulut dalam posisi kepalanya keiluar. Yang anda tinggal lakukan adalah menggigitnya, sehingga kepalanya terlepas dan anda mengunyah tubuhnya lengkap dengan semua bahagian, tulang dan tubuh lengkap!

FOIE GRAS (France):



"Foie Gras" ini bererti hati berlemak, dan hati ini biasanya diambil dari itik atau angsa. Pada awalnya itik atau angsa ini bebas bermain-main dan menikmati masa mudanya dengan penuh keceriaan dan kegembiraan, tapi sampai di usia tertentu, mereka akan diberi makanan jagung secara paksa sampai hati (liver) mengembang enam kali ganda ukuran biasanya.

Cara memberi makanan paksa ini sangat sadis, si itik atau angsa, dimasukan paip ke mulutnya, lalu campuran jagung dengan minyak dipaksa masuk ke dalam sistem pencernaannya, yang tentunya, lemak yang masuk terkumpul di hati angsa. Ia dipaksa makan dengan cara sadis ini, dalam keadaan dia disimpan dalam kotak kayu yang rapat dan tidak memungkinkan sama sekali ia bergerak!

3 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails