Saturday, November 26, 2011

Ustazah Pilihan : Air Mata Gembira Iringi Empat Finalis Ke Pentas Akhir


Empat peserta Ustazah Pilihan (dari kiri) Siti, Firuz, Hidaya dan Fira yang bersaing di peringkat separuh akhir diumumkan layak ke pentas akhir pada 1 Disember depan. - Foto ihsan Astro


KUALA LUMPUR: Selepas menjalani pelbagai cabaran dan tugasan selama lapan minggu, empat peserta program pencarian Ustazah Pilihan (UP) di peringkat separuh akhir, malam Khamis, akhirnya mampu menarik nafas lega apabila diumumkan mara ke pentas akhir pada 1 Disember depan.

Empat finalis tersebut adalah Masfira Hilman (Fira), Firuz Akhtar Mohamad Bohari (Firuz), Nurul Hidayah Kamarudin (Hidaya) dan Siti Fatimah Mohd Sharif (Siti).

Fira berkata suasana sebak menyelubungi pengumuman keputusan itu kerana pada awalnya mereka difahamkan bahawa hanya tiga finalis sahaja yang akan mara ke peringkat akhir.

“Pada awalnya, kami difahamkan hanya tiga finalis saja yang akan dipilih ke pentas akhir. Saya tidak sangka kami semua akan mara,” katanya yang ditemui selepas program itu.

Siti pula berkata keputusan itu adalah satu kejutan termanis buatnya kerana selama bersaing dalam UP, dia adalah satu-satunya peserta yang kurang cemerlang berbanding yang lain.

“Sejujurnya saya memang bersedia untuk menerima sebarang keputusan. Saya sedar prestasi diri tidak sebaik yang lain.

"Namun, ia tidak pernah membuatkan saya mengalah untuk terus memperbaiki kekurangan yang ada. Saya bersyukur di atas peluang yang diberikan ini,” katanya.



Empat finalis menjadi beremosi apabila diumumkan mara ke pentas akhir.

Dalam pada itu, mudirah (pengetua) program itu, Dr Robiah K. Hamzah berkata prestasi terbaik yang ditunjukkan keempat-empat peserta khususnya dalam segmen terakhir iaitu Raudhah adalah persembahan terbaik mereka sepanjang program itu berlangsung.

“Kejutan dan gimik pihak penerbitan yang memberikan peluang kepada empat finalis untuk mara berbanding tiga finalis seperti yang difahamkan sejak awal adalah sesuatu di luar jangkaan.

“Mungkin sebab itu, kami berasa sebak dan tidak dapat mengawal emosi sehingga menangis. Jika mengikut prestasi dan kesungguhan masing-masing, mereka berempat terutamanya Siti memang berhak ke pentas akhir,” katanya.

Minggu separuh akhir (minggu kelapan) UP, malam Khamis, menyaksikan empat peserta ini telah diberikan tugas untuk berkunjung ke Pusat Rawatan Komplimentari Yashfien bersama Datuk Engku Ansaruddin Agus (Pak Engku).

Dengan judul tugasan Rawatan Islam alternatif kepada Rawatan secara Sains, mereka ke sana untuk mengetahui perubatan Islam secara lebih mendalam.

Seperti biasa, usaha-usaha peserta ini dihujahkan dan dibentangkan dengan bimbingan Dr Robiah K. Hamzah dan dua mursyidah Prof Dr Muhaya Mohamad dan Ustazah Zawiah Hassan.

Pentas akhir UP akan berlangsung di Pusat Konvensyen Shah Alam pada 1 Disember depan, pukul 9 malam dan juga secara langsung di Astro Oasis (saluran 106).

Ia dihoskan oleh penyampai radio IKIM, Siti Rohani Surani.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails